Kategorier
Projekter

Styrk deltagelsen! Konference om unges deltagelse

Konferencen byder på masser af erfaringsudveksling, gode diskussioner og selvfølgelig inspirerende input fra vores skarpe ungdomsrådsmedlemmer – glæd jer blandt andet til en omgang demokrati-fitness, hvor vi sammen træner den demokratiske samtale i praksis. 

Vi får også besøg af Maria Bruselius-Jensen, som er Lektor på Aalborg Universitet, Center for Ungdomsforskning. I sin forskning har hun et særligt blik på unges samfundsdeltagelse i bred forstand: Hvad fylder for unge og motiverer deres politiske deltagelse? Og hvordan udfolder deres deltagelse sig i samspil med de lokale og samfundsmæssige betingelser, som møder dem?
Med afsæt i sin nyeste forskning i både Danmark og Europa vil Bruselius-Jensen sætte fokus på unges egen oplevelse af, hvem der har mulighed for politisk deltagelse – og hvordan man som ung får adgang til den. Hun vil også belyse, hvordan forskellige unge oplever at blive set som politiske deltagere, både i deres lokale hverdagssammenhænge, og i samfundet mere generelt.

Med det udgangspunkt inviteres i til dialog om, hvordan Ungdomsråd kan bidrage til at flere unge får mod på, og adgang til, at deltage i den politiske samtale, og til at påvirke verden omkring dem. 

Program 

9:30-10:00: Drop-in, kaffe og frugt  

10:00: Velkomst og præsentation af NAU 

10:15: Oplæg v. Maria Bruselius om unges deltagelse 

Pause 

11:25: Ekspertpanel: Hvad siger de unge selv?  

12:00: Frokost 

12:45: Demokrati Fitness v. Sally Hundahl fra Middelfart Ungdomsråd 

13:15: Erfaringsudvekslingsworkshop  

14:45: Evaluering og NAU-tilbud

15:00-15:30 Kaffe, kage og drop-ud

Dato: 11. Marts 2026 

Tid: Klokken 10:00-15:00 (Kaffe og Check-in fra 9:30) 

Adresse: Rosenbæk Torv 30, 5000 Odense C 

Tilmeld dig her: Tilmelding til NAUs konference 11. Marts 2026: Styrk deltagelsen! – Udfyld formular 

Konferencen er som altid gratis for medlemmer (op til to deltagere pr. råd) og koster 400 kr. for ikke-medlemmer. 

De bedste hilsner

NAU’s sekretariat

Kategorier
Ungdomsråd

Ny bestyrelse i NAU’s jubilæumsår

2026 er et jubilæumsår for NAU, og vi glæder os sindssygt meget til at fejre, at vi fylder 30 år sammen med jer. Vi har planer om at fejre ungerådsbevægelsen i stor stil, og vi skyder festen i gang den 27. februar, hvor I alle sammen er inviteret til vores Jubilæums-vagtskiftereception i Hovedkassen på Københavns Rådhus – tilmeld jer i bunden af denne side🌟

Vi fejrer også NAU’s nye bestyrelse, som blev valgt på NAU’s landsmøde 2025 den 31. oktober til 2. november i Hjallese. Bestyrelsen er officielt tiltrådt pr. 1. januar 2026, og vi er glade for at kunne præsentere det hold, der skal stå i spidsen for NAU det kommende år! 

Jökull Hjartarson fra Ungeråd KBH overtager stafetten som forperson, og udgør, sammen med Mads Teil fra Ungeråd KBH som organisatorisk næstforperson og Liva Lange fra Frederiksberg Ungeforum som politisk næstforperson, NAU’s nye forpersonskab.

Bestyrelsen tæller derudover Sofia Voravong fra Syddjurs Ungeråd som International Officer, Julija Rackauskaite fra Middelfart Ungdomsråd som kampagneleder og Sally Hundahl fra Middelfart Ungdomsråd som bestyrelsessekretær, samt de menige medlemmer Lucas Madsen, Nicklas Schulzki Ladekarl og Victor Power fra Vejle Ungeråd, Lærke Kirkegaard fra Ringkøbing-Skjern Ungdomsråd samt Nikoline Roed fra Horsens Ungeråd. Som bestyrelsessuppleanter er Emilie Juliussen fra Syddjurs Ungeråd og Sille Munch fra Ringsted Ungdomsforum. 

Allerede den 2.–3. januar mødtes bestyrelsen for første gang, og der er meget på tegnebrættet i det kommende år. Vi glæder os til snart at kunne løfte sløret for nye initiativer og samarbejder. 

Vi inviterer til Jubilæums-vagtskiftereception den 27. februar kl. 15:00–18:00, hvor vi markerer overgangen og fejrer den nye bestyrelse! 🥂

👉 Tilmelding her: https://lnkd.in/e8Pe-GaJ

Vi håber at se mange af jer! 💜